Project Description

8 błędów które popełniasz przy organizacji konkursu

Organizowanie konkursów jest świetnym sposobem na promocję marki, ocieplanie jej wizerunku, zwiększanie jej rozpoznawalności oraz poszerzanie bazy marketingowej. Wszystkie te korzyści są możliwe do osiągnięcia o ile… konkurs zostanie zorganizowany w prawidłowy sposób. Poniżej prezentujemy 8 powszechnych błędów popełnianych przez organizatorów konkursów, których lepiej się wystrzegaj.

[Głosów: 2   Average: 5/5]
8 błędów które popełniasz organizując konkurs

1. Źle dobrana nagroda

Kiepski wybór nagród do zdobycia w konkursie może być przysłowiowym gwoździem do jego trumny, jeszcze zanim na dobre się rozpocznie. I nie chodzi tu jedynie o wartość nagród. Ba, nierzadko bywa tak, że konkursy i loterie mają bardzo kosztowne nagrody główne, a mimo to nie cieszą się dużym wzięciem.

Dlaczego?

W wielu przypadkach nagroda po prostu nie przemawia do wyobraźni docelowych odbiorców. Kluczem do odpowiedniego zaangażowania jest wzbudzenie pożądania, ale także uczynienie nagrody osiągalnej w ocenie członków grupy docelowej. Nawet drobne nagrody, takie jak vouchery zakupowe, bilety do kina czy fajne gadżety, przy odpowiedniej strukturze konkursu, potrafią działać równie skutecznie, jak konkursy z dużo droższą nagrodą główną. Jeżeli w konkursie do wygrania jest np. samochód, ale nie ma żadnych innych nagród, to wielu konkursowiczom wygrana może wydawać się nieosiągalna i rezygnują z udziału.

Jeśli więc planujesz ufundować w konkursie okazałą nagrodę główną, to rozważ też dodanie mniejszych nagród, aby zachęcić większą liczbę uczestników do zaangażowania.

Ważnym aspektem jest także dobranie odpowiedniego rodzaju nagród do grupy docelowej do której skierowany jest konkurs. Np. w szerokich akcjach, adresowanych do dzieci i młodzieży, zapewne lepiej spisze się konsola PlayStation, niż zestaw albumów z dziełami malarskich mistrzów. Z kolei gospodynie domowe prawdopodobnie bardziej zainteresują się nowatorskimi gadżetami do dekoracji domu, niż zestawem kosmetyków samochodowych itd.

Dodatkowo, jeśli Twoja firma ma odpowiednie kontakty to rozważ skorzystanie ze sponsoringu, aby przekazać lub pozyskać nagrody do konkursu. Współpraca dwóch lub więcej marek przy organizacji konkursu stwarza szansę na wykorzystanie efektu synergii w zasięgach dotarcia i pozytywnych efektach kampanii.

2. Skomplikowane warunki wejścia

Jednym ze znaków rozpoznawczych źle skonstruowanego konkursu jest konieczność wykonania zbyt wielu lub zbyt pracochłonnych kroków, aby wziąć w nim udział. Takich przypadków można znaleźć od groma. Konkursy o złożonej strukturze cechują się o wiele mniejszym zaangażowaniem niż te prostsze. Klasyczny przykład konkursów na Facebooku to:

  • polub fanpage organizatora oraz sponsora nagrody (czyli w sumie 2)
  • polub i udostępnij post konkursowy
  • w poście konkursowym wykonaj zadanie konkursowe
  • oznacz co najmniej 3 znajomych

Lajkowanie więcej niż 1 strony? Sharowanie + oznaczanie znajomych? W teorii kroki są proste do wykonania, ale jest ich zbyt dużo. W dodatku wymaga się spamowania znajomych. W oczach wielu odbiorców wymagany wysiłek nie będzie warty uzyskania szansy na nagrodę.

Podobne błędy są często popełniane także przy innych rodzajach konkursów. Dlatego staraj się, aby ścieżka wejścia była jak najprostsza. Pewien wysyłek może być wymagany (np. zrobienie i przesłanie zdjęcia w konkursie fotograficznym), ale balansuj go tak, żeby ludzi nie zniechęcić.

3. Źle dobrany czas trwania konkursu

Czas trwania konkursu lub loterii jest ekstremalnie ważną cechą i ma duży wpływ na wygenerowane wyniki. Musisz dać swojej firmie wystarczająco dużo czasu na promocję i dotarcie do odbiorców. W przeciwnym razie możesz zmarnować potencjał całego konkursu. Absolutne minimum dla każdej większej akcji to 10-14 dni. Jeżeli wymaga się od uczestnika większego zaangażowania (np. zrobienie zdjęcia, kreacji logo, uzbierania paragonów itp.), czas ten powinien być odpowiednio dłuższy i nierzadko dobry będzie nawet okres od 6 do 8 tygodni.

Dobre zaplanowanie kalendarza musi dać wystarczająco dużo czasu na promocję programu i wygenerowanie wystarczającej liczby zgłoszeń. Jeśli przestrzelisz w druga stronę i prowadzisz konkurs lub loterię zbyt długo, możesz doświadczyć gwałtownego spadku zainteresowania.

Upewnij się, że czas trwania jest odpowiednio dobrany, ustawiając ramy czasowe i cele w całym programie.

Bonusowa wskazówka: Jeśli zorganizujesz konkurs, który pozwala uczestnikom na wielokrotne wysyłanie zgłoszeń to może to znacznie wydłużyć cykl jego marketingowego życia, w stosunku do konkursów, w których akceptuje się tylko jedno zgłoszenie na uczestnika.

Ikona myślenie

4. Słaby design

Znasz powiedzenie, że jeden obraz potrafi powiedzieć więcej niż tysiąc słów? Jeżeli dodasz do tego fakt, że zalew informacji ciągle wzrasta i nie czytamy zbyt wiele, to powinna być to dla Ciebie bardzo ważna wskazówka.

Twój konkurs po prostu musi się wyróżniać ciekawą i przyciągającą oko grafiką! Złapanie uwagi odbiorcy jest pierwszym krokiem do powodzenia kampanii. Bez tego konkurs z całą pewnością przepadnie w oparach przeciętności i nikłego zainteresowania.

Nie masz do dyspozycji dobrego grafika? To czym prędzej go znajdź, bo oszczędzanie na grafikach w erze mediów cyfrowych do strzał we własną stopę.

Osobnym problemem jest słaba czytelność promocji. Uczestnik musi od razu wiedzieć czego od niego oczekujesz i co dzięki temu może zyskać. Zadbaj zatem o to, żeby sekcje zasad oraz nagród mocno rzucały się w oczy. Oba te elementy, a przynajmniej ich zarys, powinny też znajdować się na grafikach promujących konkurs w zasobach wewnętrznych oraz zewnętrznych.

5. Brak skutecznej promocji

Nawet najciekawszy konkurs bez odpowiedniego marketingu możesz nie wygenerować oczekiwanych rezultatów. Przed rozpoczęciem akcji upewnij się zatem, że masz przygotowany plan marketingowy promujący kampanię. Ufundowanie kozackich nagród, przygotowanie mega grafik i formularzy zgłoszeniowych, tylko po to by obserwować mizerne wskaźniki wejścia, jest niezwykle bolesnym doświadczeniem, które często wynika ze złego marketingu. Przyłóż się zatem odpowiednio do tego elementu kampani.

Nawet jeżeli Twój konkurs jest na tyle dobry, że informacja o nim będzie się rozprzestrzeniała wiralowo, to najpierw musisz porządnie zakręcić wajchą, aby zbudować odpowiednią bazę startową.

Określ kim są Twoi odbiorcy i jakimi kanałami masz największą szansę do nich dotrzeć? Zwykle jest to kombinacja social media + banerów reklamowych + wpisów sponsorowanych + materiałów offline + oczywiście agregatorów konkursów (o tym jak my możemy Ci pomóc poczytasz tu: Skuteczna promocja konkursów)

Bonusowa wskazówka: jeżeli Twoja strona internetowa generuje spory ruch to nie zapomnij o odpowiednim wyeksponowaniu informacji o konkursie na niej, aby nie marnować potencjału marketingowego, który masz do dyspozycji za free.

6. Brak natychmiastowej gratyfikacji

Natychmiastowa gratyfikacja przyciąga uczestników jak magnes. Nie jest konieczna, ale często bardzo pomaga. Jeśli np. zaoferujesz uczestnikom 10% rabatu do Twojego sklepu za samo zgłoszenie się do konkursu, to liczba zgłoszeń odczuwalnie wzrośnie. Ty za to zwiększysz obroty sklepu i jeżeli operujesz na sensownych marżach to jeszcze na tym zarobisz.

Zaletą natychmiastowych nagród jest też możliwość zebrania większej ilości danych o kliencie, które z kolei pozwalają na precyzyjniejsze dotarcie z materiałami marketingowymi w przyszłości (oczywiście jeżeli odbiorca wyrazi na to zgodę)

7. Nadmiernie rozbudowany formularz zgłoszeniowy

Nikt nie lubi wprowadzać swoich informacji do formularzy, a im ich więcej, tym poziom zniechęcenia adekwatnie rośnie (a wraz z nim ilość porzucanych formularzy). Zwykle konsumenci są skłonni na dodatkowe poświęcenie, jeśli nagroda jest wystarczająco atrakcyjna, ale nie zawsze. Jeżeli więc w formularzu zażądasz czegoś więcej niż podstawowego zakresu danych, to pamietaj, że stawiasz na szalę powodzenie całej akcji. Zastanów się zatem czy aby na pewno warto?

8. Brak jasnego celu

Żyjemy w czasach gdzie dane są zbierane i analizowane na potęgę. Nie inaczej jest w przypadku kampanii marketingowych. Dlatego przed uruchomieniem konkursu lub loterii należy ustalić cel, sposób pomiaru, a następnie tych pomiarów dokonywać. Brak tych działań spowoduje, że nie dowiesz się czy organizacja konkursu była dla Twojej firmy opłacalna i czy warto w takie aktywności inwestować?

Jeśli jednak osiągniesz założone cele i konkurs „się zwrócił” to racjonalne wydaje się powtarzanie podobnych akcji w przyszłości. Pamiętaj jednak, że identyczna akcja ma małe szanse na powtórzenie sukcesu pierwowzoru (choć zdarzały się w naturze takie przypadki).

Stąd warto wyciągnąć z poprzedniej akcji to co najlepsze i wzbogacić ją o nowe elementy, aby Excel z podsumowaniem puchł od pozytywnych wyników wprost proporcjonalnie do Twojej dumy z dobrze wykonanej roboty!

Nowe posty na blogu