Pomysły na konkursy dla pracowników

Rozwój biznesu i sprawne funkcjonowanie firmy w dużej mierze zależą od zatrudnionych w niej osób. Coraz więcej pracodawców dostrzega korzyści, jakie niesie aktywne motywowanie do pracy. Dobrą atmosferę i dodatkowe benefity docenią zarówno długoletni pracownicy, jak i pracownicy po studiach na początku ścieżki zawodowej. Dobre efekty przynoszą zazwyczaj motywatory finansowe, czyli nagrody i premie, ale to nie jedyna opcja. W wielu firmach organizowane są np. także konkursy dla pracowników, których celem zazwyczaj jest wzrost sprzedaży. Jak to wygląda w praktyce?

Pomysły na konkursy dla pracowników

1. Praca w biurze a konkursy dla pracowników – o co w tym chodzi?

Konkursy pracownicze stanowią element systemu motywowania. Pracodawcy chcą zwiększać wydajność pracowników i wzbudzać w nich przywiązanie do miejsca pracy, tak aby z większym zapałem dążyli do wyznaczonych celów. Praca w Polsce coraz częściej uwzględnia czynniki wpływające na zadowolenie pracowników – inwestowanie w ich rozwój poprzez szkolenia i konferencje, tworzenie przyjaznego miejsca pracy czy umożliwienie wykonywania obowiązków zdalnie i w elastycznym czasie pracy. To wszystko zmierza do jednego: pracownicy mają utożsamiać się z firmą czy marką i bardziej efektywnie pracować na jej sukces.

Dobrze przemyślany konkurs przyniesie korzyści obu stronom – firma zwiększy sprzedaż, a pracownik otrzyma dodatkowy benefit, na przykład premię lub nagrodę. To prosty i wyjątkowy skuteczny sposób, aby zwiększać lojalność wobec firmy, pokazując przy tym, że zaangażowanie w obowiązki zawodowe przynosi realne korzyści. Dzięki temu pracownicy po studiach mogą rozwijać swoje kompetencje, a wieloletni pracownicy zyskują nową motywację do pracy.

2. Jaki może być konkurs pracowniczy?

Konkursy dla pracowników to wewnętrzne konkursy nastawione na zachęcanie do osiągania możliwie jak najlepszych wyników, rozwój kompetencji zawodowych i przekazywanie wartości, jakimi kieruje się firma. Mogą to być konkursy motywacyjne, integracyjne lub zawodowe. W każdym przypadku sprawiają, że wykonywanie zadań służbowych staje się bardziej atrakcyjne. W przypadku konkursów motywacyjnych kołem napędowym najczęściej jest nagroda pieniężna, a dodatkową zachętą – tytuł „najlepszego pracownika”. W takich konkursach starania o wygraną przekładają się bezpośrednio na wzrost sprzedaży, a co za tym idzie wzrost zysków przedsiębiorstwa.

Inna opcja to konkurs integracyjny, który ma poprawić atmosferę w zespole i wzmocnić kulturę korporacyjną. Może być stosowany jako zamiennik firmowych imprez i wyjazdów integracyjnych, sprzyjający kształtowaniu tradycji organizowania wspólnych wydarzeń i wzmacnianiu relacji pomiędzy członkami zespołu.

Konkursy wewnętrzne zawodowe skupiają się na rozwiązaniu konkretnego problemu, z jakim boryka się firma. Organizowanie są po to, aby poznać punkty widzenia i niestandardowe pomysły szerszego grona osób. Ich wynikiem często jest wyłonienie pracowników na wolne stanowiska i miejsca w grupach odpowiedzialnych za realizację nowych projektów. Takie wakaty można też znaleźć samodzielnie za pośrednictwem Praca.pl – Oferty pracy – praca dla Ciebie od zaraz. Konkurs zawodowy to dobry sposób na obniżenie kosztów rekrutacji specjalistów, a jednocześnie zwiększenie motywacji pracowników w odniesieniu do rozwoju zawodowego.

3. Konkursy dla pracowników – ciekawe pomysły

Praca w Polsce w wielu obszarach dościga standardy zachodnie. Rodzimi przedsiębiorcy miewają naprawdę nieszablonowe pomysły na konkursy pracownicze. Najbardziej popularne są konkursy zwiększające sprzedaż – pracownik, który sprzeda najwięcej produktów lub usług, otrzymuje nagrodę za dobre wyniki pracy: najczęściej premię finansową, vouchery lub gadżety elektroniczne.

Ciekawą opcją są też utrzymane w swobodnej atmosferze wyzwania skupione na integracji całego zespołu. Może być to konkurs nastawiony na kreatywność – zdjęcia z urlopu albo po prostu ciekawe zdjęcia, z których najlepsze znajdą się na firmowym kalendarzu. Opcją jest też konkurs na kartkę okolicznościową – najlepszy pomysł trafi do partnerów biznesowych. Popularne są również konkursy wiedzy, w których wygrywa pracownik, który najlepiej odpowie na pytania związane na przykład z działalnością firmy lub daną branżą.

Czasami konkurs pracowniczy organizowany jest w celu zasilenia wolnego stanowiska. Taką możliwość docenią pracownicy po studiach nastawieni na rozwój zawodowy. Tutaj drogą do sukcesu jest opracowanie rozwiązania konkretnego problemu lub zadania związanego z danym projektem.

Materiał partnera.