Dlaczego warto organizować konkursy?
Konkursy i loterie są narzędziem promocji firm znanym od dziesiątków lat. Jednak wraz z rozwojem internetu i sieci społecznościowych ich znaczenie i popularność zyskały na wartości. Konkursy internetowe z pewnością nie są odpowiedzią na każde wyzwanie marketingowe, ale powinny być żelaznym puntem w zestawie narzędzi każdego szanujacego się spacjalisty ds. marketingu. Dlaczego? Oto powody.
1. Narzędzie do budowania grona fanów
Niezależnie od tego, czy profil Twojej firmy na danym kanale social media ma obecnie 100 czy 100 000 fanów, konkursy są sprawdzonym sposobem na zwiększenie tej liczby. Przeskoki z 50 do 1 000 czy też od 15 000 do 30 000 polubień w ciągu kilku tygodni są w normalnych warunkach bardzo trudne do osiągnięcia, ale nie należą do rzadkości jako efekt sprawnie poprowadzonego konkursu.
Proste „rozdawajki”, z niską barierą wejścia często stanowią najlepszą opcję dla tych, którzy dopiero zaczynają organizować swoje pierwsze konkursy w mediach społecznościowych lub nie mają dużej bazy fanów.
2. Potencjał viralowy
Dziś marketing szeptany jest skuteczniejszy niż kiedykolwiek wcześniej, ponieważ ludzie mogą błyskawicznie rozpowszechniać informacje o rzeczach, które wzbudzają ich zainteresowanie za pośrednictwem e-maili, blogów, Facebooka, Twittera, Instagrama, smsów itd. Z drugiej strony, coraz trudniej jest przykuć uwagę odbiorcy z powodu natłoku bodźców, które codziennie do niego docierają.
W tych warunkach atrakcyjne konkursy i loterie bardzo efektywnie zachęcają ludzi do rozmowy o firmie, jej produktach i usługach. Zwycięzcy konkursów zwykle opowiadają wielu znajomym o podarunku, który udało im się wygrać, czy też będąc podekscytowanym wygranym produktem, polecają markę i jej produkty bliskim.
Niektóre loterie już w swej konstrukcji wykorzystują opcję polecania go znajomym (a tym samym danej marki), nagradzając najbardziej aktywnych uczestników.
3. Kierowanie ruchu na stronę internetową
Nawet najlepszy produkt jest bezwartościowy dla firmy, jeśli potencjalni klienci nie wiedzą o jego istnieniu. Konkursy i loterie mogą z kolei pomóc firmie wygenerować ruch na stronie internetowej, a w konsekwencji popularyzować jej produkty czy też usługi.
Tego typu akcje prowadzone online dają silną motywację do odwiedzenia strony internetowej (np. aby zapoznać się z zasadami, wypełnić formularz zgłoszeniowy itd.), a wielu odwiedzających nie poprzestaje jedynie na sprawdzeniu materiałów dotyczących konkursu, ale będzie szerzej przeglądać stronę, aby zobaczyć, co jeszcze ciekawego firma ma do zaoferowania.
4. Budowanie listy mailingowej
Komunikacja mailowa to ciągle świetny sposób na nawiązanie dialogu z konsumentami i bieżące informowanie ich o nowych produktach i usługach.
Właśnie dlatego konkursy i loterie zazwyczaj obejmują możliwość lub wręcz warunkują możliwość udziału od zapisania się na listę mailingową sponsora.
Niektóre firmy organizują też akcje promocyjne gwarantujące ich uczestnikom otrzymanie drobnego podarunku w zamian za subskrypcję. Po zbudowaniu bazy subskrybentów, należy z kolei mądrze się z nią obchodzić, aby szybko jej nie „spalić” np. przez zbyt częste i zbyt nachalne mailingi.
5. Generowanie treści reklamowych
Konkursy kreatywne, w których uczestnicy przesyłają zdjęcia, filmy, przepisy, eseje itp., mogą być źródłem bardzo oryginalnych materiałów reklamowych.
Wiele firm i organizacji rozpisuje konkursy na stworzenie nowego logo, hasła reklamowego, motywu muzycznego czy też wariantu nowego produktu.
Oznacza to, że zamiast płacić agencji reklamowej za produkcję treści, sponsorzy mogą przekazywać te pieniądze bezpośrednio swoim potencjalnym klientom w formie nagród. W ten sposób korzyść uzyskują zarówno uczestnicy jak i organizatorzy akcji.
6. Badanie rynku
Część loterii i konkursów zawiera opcjonalne lub wymagane pytania ankietowe w formularzach zgłoszeniowych. Dlaczego?
Firmy wykorzystują nagrody, aby uzyskać więcej informacji na temat swoich potencjalnych klientów. Są to bardzo wartościowe dane w kontekście podnoszenia konkurencyjności, optymalizowania działań marketingowych itp.
Należy jednak pamiętać, aby to, o co się prosi, było współmierne do tego, co jest oferowane w zamian. Oprócz zbierania danych w ramach samej akcji promocyjnej, warto także obserwować interakcje i konwersacje, które naturalnie rodzą się w mediach w trakcie prowadzenia konkursu.
7. Wzmacnianie więzi z odbiorcą
Loterie i konkursy wzmacniają relacje między przedsiębiorstwami, a ich odbiorcami, przez dostarczanie miłych wrażeń. Wzbudzając pozytywne zainteresowanie konsumentów, firma jednocześnie informuje ich o swoich produktach i daje korzyść z nawiązania interakcji. Szansa na wygraną poprawia wizerunek firmy w oczach odwiedzających, a w konsekwencji między firmą, a jej grupą docelową odbiorców wytwarza się silniejsza więź.
8. Korzyści SEO
Organizując ciekawy konkurs, sponsor nagród może liczyć na zainteresowanie nim mediów, a co za tym idzie pojawienie się na różnych stronach internetowych linków do niego prowadzących. To z kolei działa pozytywnie na pozycjonowanie linkowanej witryny w wyszukiwarkach.
Warto zatem zadbać o odpowiednie nagłośnienie konkursu, aby jak najmocniej nakręcić spiralę rozprzestrzeniania informacji.
9. Dotarcie do nowych grup odbiorców
Przy prawidłowej promocji, konkurs powinien być widoczny w wielu miejscach do których firma dotychczas nie docierała ze swoim przekazem. Są to np. agregatory konkursów, fora dyskusyjne osób zainteresowanych konkursami, blogi lifestylowe i tematyczne, grupy facebookowe, wydarzenia na kanałach social media itp.
Istnieje mnóstwo ludzi, którzy biorą udział w konkursach traktując to jako swoje hobby, a organizatorzy tego typu akcji mają szanse łatwo i przy ponoszeniu relatywnie niewielkich kosztów do nich dotrzeć.
10. Zorganizowanie konkursu nie jest trudne
Niektóre mniejsze firmy z rezerwą podchodzą do organizacji konkursów i loterii, ponieważ nie wiedzą jak się za to zabrać. Istnieją jednak dwie proste drogi, aby się z tym problemem uporać:
- zdobyć niezbędna wiedzę na ten temat (zaczynając od zera może zająć to trochę czasu)
- ufundować nagrodę i poprosić, aby sprawami organizacyjnymi zajął się podmiot trzeci (np. serwis taki jak Fajnekonkursy.pl. bloger lub firma marketingowa)
Podjęcie współpracy z firmą lub bloggerem jest zdecydowanie szybsze i łatwiejsze. Taki podmiot zajmuje się wszystkimi aspektami organizacyjnymi, od stworzenia odpowiedniego landing page po promocję akcji. W wersji „all inclusive” jedyne co musi zrobić inicjator konkursu to ufundować nagrodę.
Odpowiednio wybrany partner powinien być ekspertem we wszystkich aspektach procesu zarządzania konkursami, a także promować konkurs w swoich sieciach społecznościowych, zwiększając jego ogólną widoczność. Oczywiście wiąże się to z dodatkowym kosztem oraz utratą kontroli nad częścią całego procesu, ale jednocześnie pozwala korzystać z efektu synergii, który może te braki z nawiązka wynagrodzić.
Nowe posty na blogu
Zostaw komentarz