Jak zorganizować konkurs na Facebooku?

Facebook z ponad 3 miliardami użytkowników na całym świecie i ponad 23 milionami w Polsce, wciąć pozostaje królem w świecie serwisów social media. Oferując tak ogromne zasięgi i możliwość dotarcia do praktycznie każdego segmentu użytkowników internetu, jest też doskonałym narzędziem marketingowym. W tym artykule podpowiemy Ci jak zorganizować na Facebooku konkurs, który będzie legalny, a jednocześnie przyciągnie duże zainteresowanie.

Jak zorganizować konkurs na Facebooku

Bez względu na to czy prowadzisz blog, sklep internetowy czy pracujesz w wielkiej organizacji, konkurs na Facebooku może pomóc Ci w rozwinięciu biznesu i dotarciu do nowych grup odbiorców. Warto jednak podejść do organizacji takiego wydarzenia z odpowiednią dozą atencji, ponieważ na jego sukces składa się wiele elementów, o które należy zadbać. W tym artykule omówimy każdy z nich i podpowiemy kilka sprawdzonych w praktyce rozwiązań, które możesz zastosować.

1. Dlaczego warto zorganizować konkurs na Facebooku?

Na pytanie: „Czy warto organizować konkursy na Facebooku?” odpowiedź może być tylko jedna. TAK! Oczywiście pod warunkiem, że podejdziesz do tego zadania z głową. Facebook jest nie tylko największą platformą social media w Polsce i na świecie, ale cechuje się także wysokim zaangażowaniem użytkowników. W praktyce oznacza to, że lubimy na Facebooka często zaglądać i spędzać tam dużo (czasem aż za dużo!) czasu. A cóż może być bardziej pociągającego w świecie zapalonego marketera, niż spotkanie użytkowników swojej grupy docelowej i to w dodatku w miejscu, w którym przebywać lubią?

Natomiast korzyści jako może dostarczyć Ci zorganizowanie konkursu na Facebooku to:

  • Budowanie świadomości marki — organizując konkurs, przyciągasz zainteresowanie i kierujesz reflektory na swoją markę. Jest to znakomita okazja do budowania swojej pozycji w świadomości odbiorców.
  • Zwiększenie zasięgów — udany konkurs zorganizowany na kanale social media, nierozerwalnie wiąże się z napływem osób obserwujących profil organizatora (nawet jeśli nie jest to wymóg określony w zasadach konkursu). Dzięki temu zyskasz z tymi odbiorcami możliwość stałego kontaktu i nawiązanie długotrwałej relacji.
  • Pobudzenie zaangażowania — widzisz, że Twój profil na Facebooku dopada stagnacja, a odbiorcy wykazują się coraz mniejszym zaangażowaniem? Zorganizowanie konkursu może być świetnym antidotum na takie objawy. Interaktywne wydarzenia organizowane na kanałach social media cechują się dużo większą responsywnością odbiorców. A co za tym idzie, przybędzie Ci komentarzy, polubień, serduszek i udostępnień.
  • Wsparcie sprzedaży — jednym z popularnych wymogów różnego typu konkursów, promocji i loterii, jest zakup wskazanego przez organizatora produktu. Jeśli zatem Twój biznes opiera się na sprzedaży, to może być to świetny trigger zachęcający do zakupów.
  • Zbieranie danych — Facebook jest platformą, która oferuje dostęp do bardzo wielu danych o swoich użytkownikach. Takie informacje mogą być kluczowe dla rozwoju biznesu, określeniu grup docelowych, a także ich zachowań. Aby zebrać takich danych jak najwięcej, warto pobrać i zainstalować Facebook Pixel, który jest niewielkim wycinkiem kodu JavaScript. Jego implementacja jest stosunkowo prosta, a pozwala na zbieranie poszerzonych danych o zachowaniach użytkowników.

Znając już korzyści jakie może przynieść Ci organizacja konkursu na Facebooku, warto przyjrzeć się elementom, które będą kluczowe dla jego wyników.

2. Określ cele, jakie chcesz osiągnąć

U podstaw każdego działania z zakresu marketingu mix, powinno stać prawidłowe określenie celów, jakie dana aktywność ma przynieść. Najlepiej też, żeby były to cele realne, mierzalne i określone w czasie. Dzięki temu łatwiej będzie Ci określić skuteczność danej kampanii marketingowej.

A jakie zamierzenia możesz osiągnąć, organizując konkurs facebookowy? Ich zakres jest naprawdę szeroki i mogą być to:

  • badanie rynku
  • budowanie społeczności
  • zwiększenie rozpoznawalności marki
  • napędzanie sprzedaży
  • marketingowe wsparcie premiery produktu/usługi
  • pozyskiwanie treści (np. nowe logo, hasło reklamowe)
  • pozyskiwanie pracowników
  • budowanie listy mailingowej

Do mierzenia poziomu realizacji założonych celów mogą posłużyć Ci KPI (z ang. Key Performance Indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności określane najczęściej w formie zestawień liczbowych.

Twoimi KPI w tym wypadku mogą być np.:

  • ilość zebranych zgłoszeń konkursowych
  • ilość reakcji pod postem konkursowym
  • ilość nowych obserwatorów facebookowego profilu
  • ilość nowych subskrybentów newslettera
  • wolumen lub wartość sprzedaży wygenerowana po przejściu z Facebooka
  • zasięg posta z informacją o konkursie

Wybierz cele, które chcesz osiągnąć oraz wskaźniki, którymi będziesz je mierzył, a następnie przystąp do etapu organizacji konkursu.

3. Określ typ konkursu jaki zorganizujesz

Podstawowym elementem organizacji konkursu na Facebooku jest określenie typu aktywności, którą masz zamiar zorganizować. No właśnie, czy aby na pewno ma to być konkurs, czy np. loteria? Jak je od siebie odróżnić opisaliśmy w tym artykule: Różnice między konkursem a loterią. Takie rozróżnienie jest bardzo istotne z punktu widzenia prawa oraz wymogów formalnych.

Kolejnym ważnym aspektem jest określenie zasad konkursu. Powinny one być możliwie jak najprostsze i jasno opisane. Pamiętaj, że kiedy uda Ci się już przykuć uwagę odbiorcy swojego komunikatu, to masz niewiele czasu, aby tę uwagę utrzymać. Jeśli wymyślisz zbyt zawiłe zasady, lub opiszesz je w niezrozumiały sposób, to z całą pewnością wiele osób się zniechęci i po prostu zignoruje Twój przekaz.

Wśród popularnych typów konkursów organizowanych na Facebooku można wymienić:

  • Fotograficzne — zadanie konkursowe polega na publikacji zdjęcia (najczęściej w komentarzu pod postem konkursowym) o określonej tematyce.
  • Plastyczne — pracę konkursową stanowi praca plastyczna, której zdjęcie należy opublikować pod postem konkursowym lub na własnym profilu z odpowiednim oznaczeniem.
  • Wymyśl rymowankę — użytkownicy Facebooka uwielbiają rymować i często publikują odpowiedzi w tej formie, nawet wtedy gdy nie ma takiego wymogu.
  • Odpowiedz na pytanie — pytanie konkursowe może być mniej lub bardziej wymagające. Pytania wymagające mniej wysiłku, zwykle zbierają więcej odpowiedzi, a te bardziej wymagające pozwalają na wykazanie się użytkownikom, którzy są bardziej zainteresowani daną tematyką.
  • Zbierz reakcje — typ konkursu, który określa zadanie konkursowe, a o zwycięstwie decyduje nie jury konkursowe, a liczba zebranych aktywności (polubień, serduszek, udostępnień itp.). Jest to rozwiązanie o tyle wadliwe, że często takie konkursy wygrywają nie osoby, które przygotowały najciekawsze prace konkursowe, ale te które są najbardziej efektywne w pozyskiwaniu reakcji pod swoim zgłoszeniem.

Są to przykłady form zadań konkursowych, które najczęściej znajdziemy na Facebooku. Możesz jednak wymyślić zupełnie nowe zasady, których świeżość może być czynnikiem przyciągającym nowych odbiorców. Zwróć jednak uwagę, żeby były to zasady zgodne z normami prawnymi i atrakcyjne dla potencjalnych użytkowników.

4. Nagrody

Nagroda którą można zdobyć jest, bez wątpienia jednym z kluczowych czynników decydujących o powodzeniu konkursów organizowanych na Facebooku. Musisz zatem rozważyć rodzaj oraz ilość nagród, jakie chcesz ufundować. Kluczowym czynnikiem przy takim wyborze jest dobre określenie grupy docelowej. Wszak inne nagrody będą atrakcyjne dla młodzieży, a inne np. dla działkowców czy wędkarzy.

Przeanalizuj zatem, do kogo chcesz dotrzeć ze swoim przekazem i spróbuj określić jakie nagrody przyciągną uwagę tych osób. Możesz to zrobić przez krótki kwestionariusz online, wywiad społeczny, śledzenie trendów na platformach sprzedażowych itp.

Następnie określ budżet, który jesteś w stanie przeznaczyć na nagrody i zastanów się, czy wolisz ufundować jedną większą nagrodę, czy też podzielić budżet na większą ilość mniej wartościowych nagród. Oczywiście najlepiej byłoby ufundować wiele wartościowych nagród, ale mało która firma może sobie pozwolić na taki rozmach. A nawet jeśli to robi, to jest to raczej inwestycja, która ma przynieść określony zwrot (vide KPI).

Niekiedy jednak nagrody nie muszą być bardzo wartościowe w sensie pieniężnym, aby stały się obiektem pożądania. Innym aspektem decydującym o atrakcyjności nagród jest ich unikalność. W tej grupie mogą być np. gadżety sportowe podpisane przez zawodników, bilety na wyprzedane wydarzenie, tematyczne gadżety z gier lub filmów itp.

5. Aspekty formalne

Kolejnym krokiem jest określenie zasad konkursu. Wszystkie zasady wraz z innymi istotnymi danymi musisz precyzyjnie opisać w regulaminie konkursu. Link do niego najlepiej jest zamieścić w komentarzu pod postem konkursowym lub w treści samego posta. Pamiętaj też, że zasady konkursu powinny być jak najbardziej atrakcyjne dla uczestników, ale także w maksymalnym stopniu wypełniać cele, które wcześniej ustanowiłeś. Zbalansowanie tych dwóch wytycznych nie zawsze jest łatwe i trzeba uważać, żeby zbyt mocno nie przechylić szali na żadną ze stron.

Co zatem wymaga określenia?

Dla uczestników są ważne przede wszystkim następujące elementy:

  • zasady uczestnictwa, czyli co należy zrobić, aby do konkursu przystąpić
  • kto może brać udział (np. wiek, miejsce zamieszkania itp.)
  • data rozpoczęcia oraz zakończenia przyjmowania zgłoszeń
  • data wyłonienia zwycięzców
  • kryteria wyboru zwycięzców
  • określenie czy można dodawać wiele zgłoszeń

Szczegółowy opis każdego istotnego elementu konkursu musi znaleźć się w regulaminie konkursu. Natomiast w treści samego wpisu konkursowego skup się na jasnym i raczej zwięzłym opisaniu zasad, nagród i istotnych dat.

6. Zaprojektuj wygląd i treść

Kiedy określiłeś już najważniejsze elementy swojego konkursu, w następnym kroku należy przystąpić do jego realizacji.

Pierwszym i jednocześnie kluczowym elementem tego etapu, jest przygotowanie grafiki konkursowej. Miej świadomość, że to właśnie odpowiednio przygotowana grafika jako pierwsza przykuwa wzrok osób scrollujących Facebooka. Jeśli grafika Twojego konkursu będzie kiepskiej jakości, to przepadłeś! Konkurencja o uwagę użytkowników jest ogromna i kto nie potrafi przyciągnąć tej atencji choćby na chwilę, ma bardzo małe szanse, aby przebić się w zalewie nowych informacji. Jeśli zatem nie masz wystarczająco wysokich kompetencji w zakresie tworzenia ciekawych grafik, to warto zlecić takie zadanie komuś innemu np. zewnętrznemu grafikowi.

Drugim krokiem jest przygotowanie chwytliwej treści wpisu konkursowego. Post nie może być ani za krótki, ani za długi. Powinien za to zawierać najważniejsze informacje opisane jasnym i zachęcającym do interakcji językiem. Istotne jest także odpowiednie sformatowanie tekstu (nie wszystko ciurkiem), logiczne podzielenie treści i dodanie ozdobników w formie emotek. No i nie polegnij na rażących błędach ortograficznych lub interpunkcyjnych, bo to mocno obniża wiarygodność organizatora.

Dobrze przygotowany post konkursowy, powinien także zawierać wszelkie istotne linki (np. do strony internetowej organizatora lub sponsora, do regulaminu itp.).

Na końcu swojego wpisu informującego o konkursie możesz także dodać hasztagi, które pozwolą na dotarcie do osób zainteresowanych daną tematyką.

Facebook daje swoim użytkownikom także możliwość stosowania formularzy zgłoszeniowych lub inicjowania interakcji konkursowych przez aplikację Messenger. Są to nieco bardziej zaawansowane rozwiązania, ale ich zastosowanie także warto rozważyć.

7. Promowanie konkursu

Kiedy Twój konkurs w końcu zostanie opublikowany, to warto zadbać o odpowiednią promocję. Jest to ważne szczególnie wtedy, gdy baza osób obserwujących Twój profil nie jest jeszcze zbyt rozbudowana. Nie od dziś wiadomo, że Facebook dosyć mocno ucina organiczne zasięgi, zatem by dotrzeć do szerszego grona odbiorców, trzeba zapłacić lub trochę pogłówkować.

Aby wypromować konkurs na Facebooku, możesz użyć następujących narzędzi:

  • Płatne promowanie na Facebooku — po publikacji konkursu na Facebooku kliknij przycisk „Boost post” i ukażą Ci się opcje promowania Twojego wpisu.
  • Zgłoszenie konkursu na FajneKonkursy.pl — możesz to zrobić tu: Promowanie konkursów i wybrać opcję darmową lub płatną.
  • Newsletter — jeśli prowadzisz newsletter, to wyślij informację o konkursie do swoich subskrybentów.
  • Strona internetowa — dodaj baner lub artykuł informujący o konkursie na swojej stronie internetowej.
  • Portale społecznościowe — wrzuć informację o konkursie na swoich innych kanałach social media (Instagram, TikTok itd.)

Opcja Boost Post na Facebooku

8. Wyłonienie i ogłoszenie zwycięzców

Ostatnim krokiem na naszej drodze jest wyłonienie i ogłoszenie zwycięzców. Proces wyłaniania laureatów powinien odbyć się w terminie i zgodnie z zasadami określonymi w jego regulaminie. Zadbaj, aby konkursowe jury podeszło do tego obowiązku z należytą starannością i nagrody powędrowały do osób, które naprawdę na to zasługują. Jedną z najbardziej frustrujących rzeczy w konkursach jest sytuacja, gdy prace konkursowe są publicznie widoczne, a nagrodzone zostaną te, które w opinii większości na to nie zasługują. Wybierając zwycięzców bez należytej uwagi, możesz skrzywdzić kogoś, kto na nagrodę zasłużył i zniechęcić uczestników do zaufania Twojej marce w przyszłości.

Jak wspomniane było wcześniej, nie najlepszym pomysłem może być też wyłanianie zwycięzców na podstawie ilość reakcji zdobytych pod pracą konkursową.

A kiedy laureaci zostaną wybrani, pozostaje Ci już tylko opublikowanie wyników, wysyłanie nagród, zweryfikowanie osiągniętych KPI i …opłacenie podatku. Tak, ten obowiązek spoczywa obecnie na organizatorze konkursu lub loterii, ale o tym już w innym artykule.

9. Podsumowanie

Jak widzisz, organizacja udanego konkursu na Facebooku to nieco bardziej złożony proces, niż mogłoby się w pierwszej chwili wydawać. Aby taki projekt zakończył się sukcesem, należy dobrze przemyśleć i odpowiednio zrealizować każdy z wymienionych w tym artykule elementów. Ale kiedy to zrobisz, to wyniki mogą być naprawdę spektakularne i dalece przewyższyć osiągnięcia uzyskiwane przy pomocy innych narzędzi z Twojego marketingowego portfolio.

Czego Ci serdecznie życzę!