W jakich konkursach najbardziej opłaca się uczestniczyć?

Udział w konkursach z nagrodami to zajęcie, które przyciąga jak magnes coraz więcej osób. Nie można się temu dziwić, wszak większość hobby, mniej lub bardziej uszczupla nas budżet, tymczasem w przypadku konkursów jest odwrotnie i świetnie się bawiąc można swój budżet realnie poprawić. Oczywiście pod warunkiem, że ktoś nie zacznie nałogowo kupować zdrapek lub innych płatnych szans na wygraną. Świat konkursów internetowych jest bardzo rozległy i można w nim odnaleźć wiele ciekawszych sposobów na wygraną. W poniższym zestawieniu podpowiadamy jakie są wady i zalety różnych typów konkursów.

W których konkursach opłaca się uczestniczyć?

Mogłoby się wydawać, że każdy konkurs internetowy jest inny. I nie można odmówić temu stwierdzeniu prawdy, ponieważ każdy jeden ma swoje zasady, warunki udziału, zestaw nagród, terminy itd. Jeżeli jednak przyjrzymy się dostępnym konkursom i loteriom bliżej, to zauważymy, że wiele z nich ma ze sobą wiele cech wspólnych, co pozwala dzielić je na konkretne kategorie.

Poniżej przedstawiamy te kategorie i podpowiadamy jakie są ich wady i zalety, aby łatwiej było Ci ocenić czy opłaca Ci się w nich uczestniczyć.

1. Konkursy łatwe

Zobacz: konkursy łatwe

Na dobry początek przedstawiamy konkursy najmniej wymagające. Są to akcje promocyjne, które nie wymagają od uczestników właściwie żadnego specjalnego wysiłku. Może to być np. loteria, w której należy szukać symbolu nagrody pod nakrętka napoju czy też zgłosić numer swojego paragonu w formularzu na stronie konkursowej. Jednym słowem – prościzna. Zaletą tego typu konkursów niewątpliwie jest fakt, że nie zabierają zbyt dużo czasu i energii, a także to, że każdy ma równe szanse by wygrać (czynnikiem decydującym o wygranej nie jest jakość zgłoszenia konkursowego).

Wadą dla niektórych może być to, że o zwycięstwie decyduje ślepy los. Dodatkowo w tego typu konkursach zwykle bierze udział wielu chętnych, co proporcjonalnie zmniejsza szanse na zwycięstwo.

PLUSY:

  • nie konsumują dużo czasu i energii

  • równa szansa na zwycięstwo dla każdego uczestnika

  • bardzo duży wybór tego typu konkursów

MINUSY:

  • duża ilość zgłoszeń, co zmniejsza szanse na zdobycie nagrody

  • o zwycięstwie decyduje ślepy los

2. Konkursy kreatywne

Zobacz: konkursy kreatywne

Ten typ akcji promocyjnych wymaga już od uczestników większego zaangażowania. Stopień trudności oraz zakresu wymagań jest zróżnicowany. Może to być np. udzielenie kreatywnej odpowiedzi na pytanie konkursowe, podanie ulubionego przepisu na ciasto ze składników sezonowych czy też propozycja rozwiązanie danego problemu społecznego.

Jest to istny raj dla osób, które uważają kreatywność i pomysłowość za swoje mocne strony. W tego typu konkursach panuje też sprawdzona zasada: im trudniejsze zadanie, tym mniej zgłoszeń, a więc szansa na zwycięstwo wyższa.

Minusem jest na pewno fakt, że do konkursów kreatywnych trzeba mieć odpowiednie predyspozycje lub naprawdę fajny pomysł, żeby skutecznie bić się o zwycięskie laury.

PLUSY:

  • mniej zgłoszeń uczestników niż w konkursach łatwych

  • realny wpływ na zwiększenie swoich szans na zwycięstwo przez wysłanie dobrej jakości zgłoszenia

  • możliwość zarabiania na swoich talentach (np. wymyślaniu haseł reklamowych)

  • zabawa podczas, której można ćwiczyć swoja kreatywność

MINUSY:

  • wymagają więcej wysiłku niż konkursy łatwe

  • realne szanse na zwycięstwo mają tylko najlepsze zgłoszenia

3. Konkursy fotograficzne

Zobacz: konkursy fotograficzne

Tu konkurs konkursowi nierówny. Dlaczego? Głównie z racji faktu, ze część konkursów fotograficznych jest przeznaczona dla profesjonalistów, a inne dla amatorów. Dlatego dobrą praktyka jest upewnienie się czy mamy z czym startować w szranki. Nie ma co ukrywać, że konkursy fotograficzne adresowane do profesjonalistów wymagają dużo wyższego poziomu artystycznego prac, aby bić się o najwyższe laury. Zdjęciem wiewiórki na drzewie zrobionym ze średniej klasy smartfona raczej tego świata nie zawojujesz.

Zgoła inaczej wygląda sytuacja w konkursach dla amatorów. Tu zwykle ważniejszy jest fajny pomysł, poczucie humoru oraz nietypowe ujęcie, które jednak nie musi być wybitnym dziełem artystycznym. Tematyka zdjęć konkursowych też zazwyczaj jest odmienna. Bardziej poważna zarezerwowana dla profesjonalistów, a tematy bardziej trywialne dla amatorów.

PLUSY:

  • świetny sposób na wypromowanie swoich prac w konkursach dla profesjonalistów

  • opcja dodatkowego zarobku dla fotografów

  • możliwość dobrania konkursu odpowiedniego do poziomu swoich umiejętności oraz zakresu zainteresowań

MINUSY:

  • udział w sporej części konkursów dla profesjonalistów jest płatny

  • konieczność włożenia sporej ilości wysiłku, aby zgłosić się do konkursu

4. Konkursy na Facebooku

Zobacz: konkursy na Facebooku

Jest to typ akcji promocyjnych, które w swej konstrukcji często łącza w sobie cechy wszystkich poprzedników, ale warunkiem koniecznym, aby móc brać w nich udział jest posiadanie konta na Facebooku. Jeżeli już je masz, to otwiera się przed Tobą plejada nowych, konkursowych możliwości, ponieważ firmy bardzo chętnie organizują w tym medium swoje akcje, a nagrody potrafią być bardzo wartościowe.

PLUSY:

  • zwykle posiadają proste reguły i łatwo do nich dołączyć

MINUSY:

  • konieczność posiadania konta na Facebooku

  • niektóre konkursy posiadają drażniące wymogi (np. konieczność oznaczania znajomych)

5. Konkursy plastyczne

Zobacz: konkursy plastyczne

Jest to kolejna kategoria akcji promocyjnych, w której jak ryba w wodzie będą się czuły utalentowane dusze. Zarówno te starsze jak i młodsze. Konkursy plastyczne dzielą się bowiem zwykle na te przeznaczone dla dzieci i młodzieży oraz dla dorosłych. Jeszcze kilka lat temu prace konkursowe wykonywane były za pomocą kredek, farb i ołówków. Jednak wraz z postępem technologii ewoluowały też konstrukcje konkursów plastycznych. Dzisiaj znajdziemy wiele akcji na które należy przesyłać rysunki, plakaty czy komiksy wykonane przy użyciu programów graficznych i tabletów kreślarskich.

Dzięki konkursom plastycznym, utalentowane osoby mają szansę wyróżnić się z tłumu i zaprezentować swoje prace szerszej publiczności. Wielu organizatorów bowiem promuje zwycięskie prace w mediach.

Minusem jest niewątpliwie ilość czasu i energii jakie należy poświęcić, aby wykonać pracę konkursową. Z drugiej strony, zawsze to lepsze niż tworzenie do szuflady.

PLUSY:

  • możliwość weryfikacji swoich umiejętności plastycznych w konfrontacji z innymi utalentowanymi osobami

  • możliwość promocji swojej twórczości i nazwiska

  • w konkursach dla dzieci, łączenie zabawy z rozwojem zdolności manualnych dziecka oraz możliwością zdobycia nagród

MINUSY:

  • trzeba posiadać talent plastyczny

  • wysoka pracochłonność tworzenia prac konkursowych

  • konieczność spełnienia wymogów technicznych odnośnie zgłaszanych prac (np. przesłanie zdjęcia pracy w wysokiej rozdzielczości + oryginału)

6. Konkursy dla dzieci

Zobacz: konkursy dla dzieci

Wiele firm organizuje akcje skierowane wyłącznie do dzieci. Oczywiście są one dostosowane do wieku uczestników. Często są to wspomniane wyżej konkursy plastyczne, ale także np. akcje gdzie należy przesłać odpowiedź na zadane pytanie czy też wybrać swojego ulubionego bohatera kreskówki. Oczywiście nagrody też są dobierane pod kątem grupy docelowej. Często znajdziemy tu do wygrania zabawki, konsole, sprzęt sportowy, przybory plastyczne, gry planszowe itd. Istotny jest tu fakt, że udział w konkursie dzieci powinien odbywać się zawsze pod nadzorem osoby dorosłej.

PLUSY:

  • angażują do zabawy najmłodszych

  • przy okazji zabawy można uczyć dziecko wytrwałości, dokładności, kreatywności itp.

  • duża różnorodność konkursów pozwala dobrać odpowiedni do wieku dziecka

MINUSY:

  • może budzić rozczarowanie u dziecka jeżeli nie uda mu się wygrać

7. Konkursy SMS

Zobacz: konkursy SMS

Wśród wielu osób, konkursy SMS budzą niezbyt korzystne skojarzenia. Jest to pochodna spamerskich pseudoloterii, które były plagą w sieciach komórkowych jeszcze kilka lat temu. Na szczęście tego typu akcje obecnie stanowią już margines, a zdecydowana większość popularnych konkursów i loterii SMS-owych jest organizowana na zdrowych zasadach. Znajdziemy tu podział na kilka grup.

Jedną z nich są loterie radiowe i telewizyjne, gdzie w określonym zakresie czasu należy wysłać SMS, aby wziąć udział w losowaniu. Plusy to proste zasady wejścia, ale duży minus to wysokie koszty udziału (zwykle kilka złotych za jednego SMS-a).

Inną grupą konkursów SMS-owych są te organizowane przez producentów danego produktu, który najpierw należy zakupić, a następnie przysłać wiadomość z nr paragonu oraz np. kreatywną odpowiedzią na zadane pytanie. Tu niewątpliwym plusem jest niski koszt wysłania SMS-a (zwykle według stawki operatora), a minusem to, że trzeba zakupić wskazany przez organizatora produkt.

PLUSY:

  • niższa ilość zgłoszeń w konkursach gdzie trzeba kupić produkt, co zwiększa szansę na wygraną

  • możliwość wygranej przy zakupie produktu, który i tak regularnie kupujemy

MINUSY:

  • wysokie koszty udziału w niektórych akcjach

  • ewentualna konieczność zakupu danego produktu

8. Nagrody gwarantowane

W niektórych akcjach i promocjach występuje pula nagród gwarantowanych. Ich wartość jednak naturalnie nie będzie zbyt wysoka. Może to być np. zniżka na zakupy, kod na pobranie audiobooka, drobny gratis do zakupów, zwrot za zakup produktu spożywczego abyś go wypróbował itp. Ale nieraz cieszy nawet taka drobna rzeczy – o ile organizator nie zagalopuje się z warunkami zdobycia gratisu lub też pula nagród rzekomo gwarantowanych jest zbyt mała i konkursowicze odchodzą z kwitkiem. Często też w akcjach promocyjnych występują nagrody mieszane, czyli nagroda gwarantowana o niskiej wartości + udział w losowaniu nagrody głównej.

PLUSY:

  • pewność zdobycia nagrody

MINUSY:

  • niska wartość nagród

  • czasem wydumane wymogi w zgłoszeniu konkursowym

Podsumowanie

A zatem w których konkursach najbardziej opłaca się uczestniczyć? Właściwa odpowiedź to: w tych, które najbardziej Ci pasują! Weź pod uwagę jakie masz zdolności i talenty, czy masz ochotę spełniać warunki postawione w regulaminie, no i oczywiście czy ufundowane nagrody Ci się podobają. Nie ma sensu brać udziału we wszystkich konkursach i loteriach jakie są dostępne, bo możesz się szybko zmęczyć i zniechęcić. Po takim odfiltrowywaniu (uff ciężkie słowo;) frajda z udziału w akcjach promocyjnych będzie dużo większa. Jednocześnie zwiększy się też Twoja szansa na zdobycie nagród. A nie ukrywajmy, przecież każdy konkursowicz finalnie na nie liczy:)