Jak konkursy zwiększają sprzedaż i budują lojalność klientów?

Ciągłe zwiększanie sprzedaży i powiększanie bazy klientów to święty Graal większości podmiotów działających w warunkach konkurencji rynkowej. Jeśli zastanawiasz się jakie korzyści w tym aspekcie może przynieść Ci organizacja konkursu lub loterii z nagrodami, to ten artykuł dostarczy Ci kilku konkretnych odpowiedzi. Rozbijemy ten temat na czynniki pierwsze i wskażemy Ci szereg powodów, dla których ciekawa akcja promocyjna może być dla Twojej firmy świetnym rozwiązaniem.

Jak konkursy pomogą zwiększyć sprzedaż

Organizacja konkursu z nagrodami to znana i popularna forma promocji, która ciągle bardzo skutecznie przyciąga uwagę konsumentów i zwiększa zainteresowanie daną marką lub produktem. Firmy, instytucje publiczne oraz inne podmioty organizują takie akcje z różnych powodów. Celem jest jednak zazwyczaj zwiększenie sprzedaży, zbudowanie pozytywnego wizerunku i budowanie lojalności klientów.

1. Zwiększenie sprzedaży

Jednym z najbardziej podstawowych powodów, dla którego firmy organizują konkursy i loterie z nagrodami, jest zwiększenie wolumenów sprzedaży swoich produktów lub usług. Konkursy przyciągają zainteresowanie odbiorców i zachęcają do nabycia produktu lub skorzystania z danej usługi. Często spotykaną praktyką jest wymóg dokonania zakupu określonego dobra, aby mieć możliwość udziału w konkursie.

Po zakupie, klient zazwyczaj powinien dodatkowo przygotować pracę konkursową, której jakość będzie decydowała o przyznaniu nagrody. Prace konkursowe mogą być stosunkowo proste (np. ułożenie rymowanki na zadany temat) lub bardziej wymagające (np. wykonanie zdjęcia o wysokich walorach artystycznych).

Loterie natomiast często wymagają, aby klienci kupili produkt lub usługę i zachowali dowód zakupu, aby wziąć udział w losowaniu nagród.

Chcesz zwiększyć sprzedaż swoich produktów? W takim wypadku, inwestycja w ciekawe nagrody oraz solidne zaplecze promocji, może Ci się zwrócić z nawiązką.

2. Wpływ na lojalność klientów

Konkursy i loterie z nagrodami mają również pozytywny wpływ na lojalność klientów. Klienci, którzy biorą udział w konkursach, czują się bardziej związani z daną marką i zainteresowani jej produktami lub usługami.

Jeśli konkursy i loterie są organizowane regularnie, to klienci zaczynają oczekiwać kolejnych edycji i czują się bardziej związani z ich organizatorem. Przykładem może być tu np. coroczna loteria Almette, w której można wygrać drewniany domek, czy też przedświąteczne promocje od Coca-Cola.

Co więcej, klienci, którzy wygrywają nagrody, zwykle postrzegają markę jako bardziej przyjazną i pozytywnie nastawioną do klientów. To z kolei wpływa na ich decyzje zakupowe.

3. Budowanie pozytywnego wizerunku

Konkursy i loterie z nagrodami są również bardzo przydatne w procesie budowania pozytywnego wizerunku marki. Dobrze przemyślane i przeprowadzone akcje promocyjne tego typu, osiągają gigantyczne zasiągi, a w konsekwencji pozwalają na lepsze zapoznanie się z produktem, usługą lub innego typu komunikatem.

Marka, która oferuje konkursy z ciekawymi nagrodami, jest postrzegana jako podmiot, który chętnie dzieli się zyskami i korzyściami, które uzyskuje. To zaś budzi pozytywne emocje i sprawia, że jej działalność jest lepiej odbierana. Dlatego też, firmy, które organizują konkursy i loterie z nagrodami, odnoszą wiele korzyści wizerunkowych, które ciężko byłoby osiągnąć innym narzędziami marketingowymi przy zaangażowaniu podobnych środków.

Oczywiście wszystko to będzie prawdą, pod warunkiem, że promocja zostanie przeprowadzona w sposób przemyślany, pomysłowy i rzetelny. Z tego artykułu 8 błędów przy organizaji konkursów dowiesz się jakich błedów powinieneś się wystrzegać w szczególności, aby cały wysiłek nie poszedł na marne.

4. Pozyskiwanie nowych klientów

Naturalną konsekwencją ocieplenia wizerunku danego podmiotu, jest chętniejsze wybieranie jego oferty przez klientów. Konsument, który kupił dany produkt lub usługę, ze względu na możliwość udziału w konkursie lub loterii, z dużą dozą prawdopodobieństwa zrobi to ponownie.

Oczywiście szansa na to jest tym większa, im bardziej będzie zadowolony z pierwotnego zakupu. Warto więc mieć na uwadze, że oferta kierowana do klienta powinna być dla niego atrakcyjna także po zakończeniu okresu, w którym trwa promocja. Elementem decydującym o atrakcyjności może być aspekt jakościowy, cenowy lub emocjonalny. Wszystko jest tu uzależnione od tego, jaką strategię rynkową dany podmiot chce lub jest w stanie przyjąć.

Dotarcie do nowej grupy klientów to bardzo cenny kapitał. Warto więc wykorzystać okazję i zadbać o to, żeby tacy klienci pozostali z nami na dłużej.

5. Podsumowanie

To, że ktoś wydając pieniądze na nagrody oraz organizację konkursu chce przy okazji osiągnąć własne korzyści, nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem. Jeśli wszystko odbywa się z sposób transparentny i uczciwy, to nie ma w tym również niczego złego. Warto jednak mieć świadomość mechanizmów jakimi tego typu akcje się rządzą, aby zmaksymalizować zwrot z inwestycji oraz poziom satysfakcji samych uczestników. Sprawnie przeprowadzony konkurs, może być marketingowym strzałem w dziesiątkę, który dalece zdystansuje inne składniki miksu marketingowego także w Twojej firmie!